מוזיאון קהילת המודיעין

מוזיאון קהילת המודיעין בתוך אתר ההנצחה מ.ל.מ.

1992. תצוגת מולטימדיה חווייתית הכוללת 5 מסכי הקרנה, 3 מסכי הקרנה חצי שקופים בחזית דיאורמות ענק, הפעלות פניאומטיות של עשרות מוצגים בכוונים שונים כולל הקרנה על התקרה. למעשה לראשונה בישראל עוצבה תצוגת מולטימדיה פנורמית עם השתקפות מאחורי מסכים חצי שקופים אל מוצגים תלת מימדיים והקרנה עליהם בשילוב מראות בהשתקפות. כל זאת בתוספת מוצגים על 3 במות מסתובבות מתחת למפלס המסכים.



בנוסף – עיצוב תצוגות ההנצחה של חללי הקהילה, הגמלאים, ועיצוב פרסומי האתר.
האתר  זכה בפרס ישראל יפה לשנת 1996. ניהול הקמה: אלוף (מיל.) מאיר עמית, שייקה דליות, יהודה פרידמן ואהוד דייויס. אוצרות: צוות ההיגוי של המ.ל.מ. בראשות דוד שומרון.

כאשר התמניתי למעצב הראשי של מוזיאון בית התפוצות (מעצב הבית במשך 15 שנה)  שלח אותי מנהל המוזיאון אלוף מיל. אהרון  דורון  בשנת 1986 לייעץ לאלוף מאיר עמית ז”ל ששימש אז גם כמנכ”ל המ.ל.מ. – אתר הנצחה של קהילת המודיעין בגלילות שזה עתה נולד. שם פגשתי את מאיר עמית שהכיר לי את צוות ההיגוי של האתר, ביניהם היה מיודעי האדריכל המפורסם יעקב רכטר, (אשר במשרדו רעייתי רותי עבדה כמהנדסת). מאיר עמית הכיר אותי כמעצב תצוגות עוד מאז תערוכת הענק של מלחמת ששת הימים ביריד המזרח. דרך עיצוב תצוגות עבורו בבית “כור”.  צוות ההיגוי כלל צוותי חשיבה מכל זרועות קהילת המודיעין. צוות זה קבל על עצמו  לקדם הקמת מוזיאון למורשת קהילת המודיעין.  תחילה הקמנו מוזיאון תיעוד היסטורי שכלל מוצגים שונים  שבחלקם מופעלים. בהמשך עסקתי בעיצוב חדרי ההנצחה לחללי הקהילה, לגמלאי הקהילה, עיצוב אתר המיחשוב להנצחת יום השנה לנפילת לוחמי הקהילה, עיצבתי את הניירת המשרדית של המ.ל.מ.

הצעתי למאיר עמית להקים מוזיאון ייחודי בארץ, של קהילת המודיעין.  מוזיאון אשר יציג את קהילת המודיעין לקהל יעד צעיר, במיוחד לנערים בוגרי תיכון העומדים בפני גיוסם לצה”ל, לסטודנטים ולחיילי היחידות השונות, וילמד את נושא קהילת המודיעין ע”מ לעניין את המתאימים מתוכם להתגייס לחיל מודיעין ולשלוחות הקהילה וכלל ללמד את ההיסטוריה של קהילת המודיעין לשאר קהלי היעד.  מאיר עמית קבל בברכה את הרעיון המרכזי שהצעתי לשילוב מולטימדיה עם הפעלות תצוגה במתכונת חדשה שלא הייתה אז מוכרת בארץ.  התצוגה החדשה הופיעה אל פני השטח כנדבך נוסף בעיצוב המוזיאונים בארץ –  שעד כה ובעיקר עוצבו במתכונת קונבנציונאלית של כותרת + צילום + תצוגה בויטרינה + הסברים + חדר להקרנת סרטים,  בסדר כרונולוגי או בטור תמטי וחוזר חלילה.

בניתי מודל של האולם המיועד ושל התצוגה בתוכו. ממש תכנון מוזיאון מהיסוד. המודל הוצג בפני איש העסקים גד זאבי, אשר התלהב מהרעיונות ובתום מועד הצגת המודל תרם את רוב עלותו של המוזיאון החדש המבנה והתצוגה.  ברגע זה החלה עבודה קדחתנית של צוות ההיגוי מול תכניות שהגשתי לתכנון ועיצוב המוזיאון.  המבנה נבנה עפ”י מאפייני וצרכי התצוגה.

בעיקרו של דבר המוזיאון עוצב ותוכנן במתכונת של שילוב תצוגת מולטימדיה עם תצוגה מוזיאלית הכוללת מוצגים ותצלומים, קטעי וידאו דוקומנטרים וקטעי מעבר מבויימים ומשלימים, אודיו עשיר בואריאציות קוליות וברקע מוזיקלי מקורי. התצוגה המשולבת  כללה:  5 מסכי הקרנה ענקים אוטמטים,  מאחוריהם נמתחו  3 מסכי הקרנה חצי שקופים. מאחורי המסכים החצי שקופים תכננתי במות תצוגה אלכסוניות כבמת תיאטרון ענקית. על הבמות הקמתי פנורמת דיאורמות ענקית המכילה טקסטורה תבליטית של פני שטח מגוונים הכוללים גבעות הרים ומישורים, נחלים ותכסית של צמחייה בסופר פרספקטיבה. לאורך הבמות פערתי 6 תעלות אורך סמויות מן העין, בתוכם תכננתי  מערכת הפעלה פניאומטית המניעה צילומים ומוצגים תלת מימדיים שונים מקו הקרקע עד לפני השטח האלכסוניים. עשרות מוצגים שונים חוברו לבוכנות פניאומטיות ומנועים אשר הרימו לפרקים קבוצות צילומים ותצוגות אל פני השטח הבימתיים. מעל פני השטח הקהל ראה למעשה תפאורה מתחלפת באותו קו אופק אלכסוני המשתנה עפ”י התנהלות סיפור המעשה שהוקרן על מסכי הענק. מידי פעם עלה כלפי מעלה מסך הקרנה אוטומטי וגילה מבעד למסכים החצי שקופים את הדיאורמות המוארות בצורה סמויה ובעיקר באמצעות גופי תאורה תת בימתיים. כך שהתצוגה על פני הבמות הדיאורמיות השתנה מידי פעם.  כאשר דובר במהלך התצוגה המשולבת לדוגמא על דמשק, הקהל ראה פנורמת ענק של דמשק עם סיפורו הדרמטי של אלי כהן. לאחר מכן  התחלפה התצוגה לתצוגת אנטבה, הנחיתה באנטבה והלחימה ההרואית עד לשחרור בני הערובה.

הכל על פי סיפור המעשה התמטי המוקרן על המסכים ומגובה במערכת אודיו סביבתית “סראונד”. מידי פעם עלתה תפאורה אחרת; שדה קרב אפייני של חיל מודיעין, לאחריו שדה קרב עתידי של קהילת המודיעין. בגב הדיאורמות הופעל מערך תנועה של מטוסים – מזל”ט נע מימין לשמאל,  מטוס ביון עובר מצד שני אל האחר. במקביל הופעלה מערכת מקרני וידאו בתוכם מקרן וידאו ממונע אשר אפשר הקרנת סרטים דוקומנטריים ואחרים בממוקד ובשילוב עם המוצג העולה על במת הדיאורמות. הסיפורים סופרו ע”י עדים מהקהילה אשר פניהם טושטשו. בנוסף תכננתי 3 במות תצוגה מסתובבות המציגות בכל שליש סיבוב תצוגה אחרת.




כאשר סופר לדוגמא על אלי כהן, הקהל ראה אותו יושב מתחת לדיאורמות (על הבמה המסתובבת התת בימתית) ועל הדיאורמה נראה ביתו של אלי כהן בפרספקטיבה,  מאחור פנורמת דמשק המוארת בתאורה מתחלפת עפ”י מוקד העניין המתואר. על המסך החצי שקוף ניתן היה להקרין אש, עשן, פיצוצים, קרני לייזר ועוד אשר ישתלבו בתצוגת הדיאורמות מאחור. בסופו של דבר הוצגה לקהל  מערכת משולבת שהופעלה לראשונה ע”י מחשב מרכזי להפעלת אלמנטים אודיו ויז’ואליים ותצוגות מגוונות אחרות. הכל הופיע בהפתעה ומאפיין דרמטי המשלב אור וקול, מוצג, עדות, תפאורה ותנועה.

מוטי קירשנבאום ייעץ לצוות ההיגוי והציע להציג ולספר סיפורים מעניינים שיגלו טפח מהעשייה המדהימה של קהילת המודיעין  וכך היה;  מספר עדים מקהילת המודיעין צולמו ותארו סיפורי גבורה מדהימים, כולל הרמטכ”ל דאז אהוד ברק אשר סיפר על המבצע בלבנון. השלימה את ההקרנה והתצוגה המגוונת הקרנה על התקרה. כל סיפור הוצג במאפיין אטרקטיבי ביותר שונה מחברו ומפתיע מידי סצינה בסוג המופע, בשילוב אחר של תצוגה ועיצוב בכל רגע. לראשונה בישראל עוצבה תצוגת מולטימדיה פנורמית עם השתקפות מאחורי מסכים חצי שקופים אל מוצגים תלת מימדיים מופעלים ונעים כולל הקרנה עליהם במשולב. התצוגה במוזיאון קהילת המודיעין שנפתח בשנת 1992 הפכה לאופנתית ומעצבים אחרים חשבו לנכון לאמץ את הרעיונות במוזיאונים אחרים כמו במוזיאון הפלמ”ח ובתצוגה המרכזית בבית ז’בוטינסקי.

אלוף (מיל.) מאיר עמית, יו”ר מ.ל.מ. מוזיאון קהילת המודיעין:

לדוד, אני מבקש להודות לך מקרב לב על תרומתך היוצאת מן הכלל ליזום ובניית מוזיאון קהילת המודיעין – מייצג המולטימדיה במ.ל.מ. עקבתי אחריך מקרוב אחרי מעשיך ואינני סבור שתהא זו גוזמא לומר, כי בלעדיך לא היה קם מפעל זה. אתה היית הקטר שמשך אחריו את הרכבת הארוכה והמפותלת הזו, דחפת שכנעת והצלחת!  רק מי שראה אותך עובד יומם ולילה (בלי מליצה ובלי גוזמה) תוך הזדהות מושלמת עם המטרה יכול להעריך את גודל המעשה. בסופו של דבר יצא לאור דבר כמעט מושלם, אשר יעניק מימד נוסף למ.ל.מ. ויאפשר לנו להעביר את המסר שלנו לדורות הבאים בצורה יותר קליטה. אתה יכול להתברך בחלקך ולרשום לפניך את מלוא הערכתנו לתעוזתך ולעקשנותך אשר הביאונו עד הלום… בידידות, מאיר עמית