מוזיאון מנהרות הכותל

מוזיאון מנהרות הכותל

החל משנת 1989 ועד 2005 מעצב הבית של מוזיאון מנהרות הכותל. בין היתר מעצב ומקים את תצוגת מודל בית הורדוס- תצוגה חוויתית הכוללת מודל ענק פניאומטי, עם תאורת סיבים אופטיים, ותאורה אמנותית. התצוגה פועלת עשרות שנים כמעט ללא הפסקה. מודל חדש להדגמת חציבה והתנעת האבנים לבניית הכותל – בהפעלה פניאומטית להתנעה של אובייקים, כולל סרט בהדמייה תלת מימדית של פרטי החציבה ובניית הכותל. מעצב גשר ענק שקוף במנהרת החשמונאים מעל אקוודוקט מימי בית שני. מתכנן תשתית תאורה ועיצוב תאורה אמנותית ושילוט זכוכית מקורי לאורך כל המנהרות. עיצוב רעיוני של אזור עזרת נשים בקשת רובינסון. האתר זכה בפרס ישראל יפה לשנת 1993. ניהול והקמה: הקרן למורשת הכותל המערבי. אוצרות: פרופ’ יעקב גליק, והארכיאולוג ד”ר דן בהט.

מוזיאון מנהרות הכותל  

רקע

ברחוב היהודים בעיר העתיקה בתוך מערה עתיקת יומין עיצבתי והקמתי מופע אור קולי רב מסכי עם תצוגות ותפאורות מאחורי מסכים שקופים, הקרנה על 8 מסכי ענק כולל תקרה. הנושא היה 3000 שנה לירושלים. בעקבות המיצג זבולון המר ז”ל שר הדתות דאז וסגנו זבולון אורלב קראו לי למנהרות הכותל להקים תצוגה היסטורית לאורך כל המנהרות. עיצבתי מופע אור קולי משולב עם תצוגות בכל מעברי המנהרות בנושא ההיסטוריה של הכותל המערבי. באולם הענק מול הכותל הצגתי על קירות האולם את כל מאפייני בית המקדש השני על כל כליו ותיאור מאפייניו עד לחורבנו – הכולל מופע אש על כל קירות האולם. פס קול לאורך כל המנהרות כלל מזמורי תהילים, מנגינות ושירי נשמה . לאחר תקופה קצרה פרצו למנהרות הכותל חרדים וניתצו ושברו את כל התצוגה ובעיקר את מכשירי ההקרנה. מרגע זה הופסק המיצג. עבודתי במנהרות הכותל החלה בעיצוב נושא התאורה האמנותית. קונספט התאורה היה לאפיין למעברים ולאולמות תאורה דרמטית סמוייה ואמנותית. התוצאה הייתה גופי התאורה הוסוו בנקיקי סלעים ובפוגות שבין האבנים וכך הושגה תאורה מיוחדת במינה לאורך כל המנהרות. תאורה מקורית מיוחדת במינה עיצבתי יחד עם מהנדס החשמל והתאורה עמוס ברבש. התאורה הייתה אמורה להאיר חללים גדולים, בעיקר קימורים . הפתרון היה תכנון תאורה תת קרקעית, המביאה בחשבון כי מידי פעם יש צורך בחפירות וירידה למפלסים נמוכים, הומצא למעשה גוף תאורה תת קרקעי מודולרי עמיד ואטום למים בקטעים המאפשר גם אחזקה יחסית פשוטה. גוף התאורה הוצפן מתחת למפלס המעבר או המדרכה ובאמצעות רפלקטור התאורה האירה חללים גדולים ללא סינוור. מבחינה אמנותית התוצאה הייתה: אפקט של אלומות אש פורצות מקו הרצפה משני צידי המעברים כלפי הקירות והתקרות המקומרות. נושא שני היה – עיצוב שלטי הדרכה לאורך המנהרות להסבר על מוצגים ארכיאולוגיים, בחרתי לעצב את שלטי ההסבר באמצעות לוחות זכוכית שקופה ועליהן אותיות מותזות חול באמצעות שבלונות גומי נגטיביות כולל תיאורים גרפיים ואמנותיים של מוצגים. הושגה תוצאה של השתקפות האותיות על אבני המנהרות באפקט תלת מימדי. התאורה המיוחדת בתחתית כל שלט הביאה לאפקט ייחודי וגם צבעוני כתוצאה מהשתברות קרני האור בפינות הזכוכיות. המשימות התמטיות העיקריות היו סיפור ההיסטורי של הכותל המערבי, שיטת בניית הכותל המערבי, מעבר הקהל על אקוודוקט מים מתקופת החשמונאים, הצגת שברי האבנים מתחת למפלס המעברים במנהרות לקהל. ריהוט מקורי במנהרות. ועיצוב מסעדת הכותל המערבי “בין הקשתות”.

 

עיצוב מודל המתאר את ההיסטוריה של הכותל המערבי

זבולון אורלב מנכ”ל משרד הדתות לשעבר היה בין היתר אחראי גם על מנהרות הכותל. נתבקשתי להציג בפניו קונספט עיצוב ההיסטוריה של הכותל. הדרישה הייתה – הצגת סרגל הזמן של הכותל על כל מאפייניו. הצעתי מנגד קונספט עיצוב הכולל את כל מאפייני הבית השני כלומרבניית מודל ענק המתאר את כל חלקיו של המבנה המפואר בפרטי פרטים כאשר שיטת הצגתו הדידקטית תאפשר לקהל לחוות חוויה מיוחדת במינה במיוחד לנוער; לראות את בית המקדש במלוא פארו המוצג בשיטה אטרקטיבית, ייחודית ומקורית. הצעתי התקבלה ועיצבתי את מודל בית הורדוס כאשר כל החזית נחשפת באמצעות בוכנות פנאומטיות המאפשרות את הורדת המפלס לתקופת בית ראשון, הצגת קטעי מודל מישניים העוברים מצג אל צד, מציגים את רובדי החפירות לאורך השנים ותאורת סיבים אופטיים המתארת את קווי המתאר של התקופות השונות מסלע האם עד לחשיפתו בתקופתנו. כל הפעלות התנועה והתאורה מבוצעות באמצעות שלט רחוק. אל המשימה הצטרף לבקשת ההנהלה הרב זלמן קורן אשר התפרסם כחוקר ההיסטוריה של בית המקדש ומומחה בין לאומי למידותיו ולכל נושאי פעילות הבית לדורותיו. השלב הראשון היה הצורך להשיג תקציב או תרומה. שלב זה בוצע באמצעות מודל תלת מימדי בקנה מידה שבניתי ע”מ לשלוח לפרזנטציה לחו”ל, כך הושגה התרומה המיוחלת. המודל נבנה ע”י בונה המודלים אבי קידר. המודל מופעל כיום 24 שעות ביממה וגם לאחר למעלה מ20 שנה המודל הפך לאטרקציה המרכזית של מנהרות הכותל.

מודל כותל מערבי

 

שיטת בניית הכותל המערבי

ע”מ להמחיש את שיטת הבנייה של הכותל המערבי עיצבתי מודל תלת מימדי המציג באמצעות בוכנות פנאומטיות את השיטות השונות של חציבת האבנים והתנעת האבנים עד להצבתם בנדבכי האבן של כותלי בית המקדש. המודל מלווה סרט אנימציה תלת מימדי המתאר מזויות מדהימות את כל מאפייני החציבה של אבני בית המקדש, הטיפול בעיצוב וסיתות האבנים ולבסוף הצבתם במקומם. הדרישה הייתה למקם את המודל והסרט באזור שנחשף באמצעות חפירה ארכיאולוגית בחלקו הצפוני של הכותל המערבי. המקום לא התאים לדעתי להצבת המודל ומכשירי ההפעלה הממוחשבים והסרט, מאחר והייתה נזילת מים תדירה מהתקרה, תוך נפילת חלקי אבנים ורצפת האתר הייתה רווית מים . לא פעם מצאנו את המחשב טבול כולו במים. התנגדתי למיקום המודל אך זה לא הסתייע והמודל שבק חיים. הסרט האנימטיבי שהוכן ע”י דודו שליטא נשאר ומוצג עד היום בפני הקהל.

מעבר הקהל על אקוודוקט מים מתקופת החשמונאים

בחלקו הצפוני של הכותל המערבי נחשף מעבר תת קרקעי מדהים בעוצמתו: קירות קניון ממש עם קירות סלע מבוקעות בגובה של 3 קומות, טקסטורות וגוונים טבעיים של גידי אבן משני צדי המעבר. בחלקו הצפוני של המעבר נחשף קטע בן כ 20 מטר רץ של אקוודוקט מתקופת החשמונאים. נתבקשתי להציע שיטת מעבר צפייה באקוודוקט. הצעתי שהתקבלה הייתה בניית גשר שקוף מעל האקוודוקט ומעבר הקהל על הגשר מבעדו נשקף האקוודוקט. גם הגשר הזה הפך לאטרקציה גדולה למבקרים. כרגיל הבעיה לאורך שנים היא של אחזקה נכונה, ניקיון והחלפת הזכוכית מידי כמה שנים. האחזקה במקום לקויה והגשר מוזנח.

 

הצגת שברי האבנים מתחת למפלס המעברים במנהרות לקהל

בקטעים מספר של המעבר לאורך הכותל המערבי נחשפו אבני כותל ששרדו 20 שנה לאחר הרס עצום של חורבן הבית. המומחים טוענים כי האבנים העצומות הושלכו ממרום כתלי בית המקדש ע”י הרומאים אל תחתית המעבר ליד הכתלים ונשארו שם עד לחשיפתם בתקופה שלאחר מלחמת ששת הימים. הצעתי לבנות רצפות שקופות התקבלה וכיום הקהל עובר לאורך המנהרות על רצפות זכוכית שקופות המאפשרות צפייה באבני הכותל המנותצות המוארות בתאורה דרמטית לעומק של למעלה מ30 מטר.

 

ריהוט מקורי במנהרות

היה צורך בריהוט מיוחד לאורך המנהרות. לדוגמא בחדר שנקרא “חדר בר מצווה” בחדר זה מלמדים את חתני הבר מצווה נושאים הקשורים לאירוע יחד עם המשפחות. בחדר זה עיצבתי שולחן ומושבים שקופים. השולחן עשוי מרגלי שולחן מתקופת בית שני שנמצאו באתר, עליהם הנחנו זכוכית מחוסמת אובלית ענקית. המושבים השקופים עשויים פרספקס עבה יחסית. עקרון השקיפות – למטרת מניעת הסתרה של אבני המקום העתיקות.

 

מסעדת הכותל המערבי “בין הקשתות”

מוזיאון מנהרות הכותל היה חסר מסעדה מתאימה לאופי המקום לרווחת הציבור. לאתר המסעדה נבחר חלל תת קרקעי במנהרת הגיא בעל תקרה מקומרת. בחרתי לעצב את השולחנות באמצעות שחזור כותרות בית הורדוס. כל שולחן הוא למעשה כותרת הרודיאנית אופיינית לבית הורדוס. מעל הכותרת פערתי “קערות” ענק ובתוכן הצגתי תצוגות המכוסות פלטת זכוכית. כל כותרת הפכה למעשה לויטרינה המציגה בזמן האוכל או האירוע כלי זכוכית עתיקים, כלי נחושת, חפצי חן עתיקים, מנורות שמן עתיקות ועוד. הקהל עובר משולחן לשולחן וצופה בתצוגה המוזיאונית .